Emmen-Praag - Reisverslag uit Emmen, Nederland van Molenkamp - WaarBenJij.nu Emmen-Praag - Reisverslag uit Emmen, Nederland van Molenkamp - WaarBenJij.nu

Emmen-Praag

Blijf op de hoogte en volg Molenkamp

24 Juni 2015 | Nederland, Emmen

Hallo allemaal,
Zoals de meesten al via de mail hebben kunnen lezen zijn we idd zondag om 10.00 vertrokken, uitgezwaaid door Mies. We zaten meteen in MM al verstrikt in de wielerkoers van de NL wielren kampioenschappen, maar ook dat werd soepeltjes opgelost. Het weer was redelijk, maar na Emlichheim begon het toch te regenen. Verder tot aan Haaksbergen hebben we steeds regen gehad, soms heftige buien, soms alleen wat miezerig en bij de voordeur van onze gastvrouw brak letterlijk en figuurlijk de zon door.
Vlakbij haar adres wist ze een goed eetcafe en daar hebben we idd heerlijk gegeten. Op de eerste dag 86 km.

Maandag 22 juni.
Na een goede nachtrust en een heerlijk uitgebreid ontbijt waren we klaar voor de tweede etappe. Ons doel is om vandaag Wesel a.d. Rijn (dld) te bereiken, om daar de route op te pikken. Eerst in Haaksbergen nog even langs de VVV gefietst en toen echt en route via mooie wegen door kleine dorpjes in Twente en de Achterhoek op weg naar Wesel. Het eerste deel viel het weer goed mee, maar in de loop van de middag ging het steeds meer en harder regenen. De weg was niet helemaal duidelijk en logisch aangegeven, en via een site seeing door Bocholt kwamen we tegen half vijf aan in Wesel. Heel Wesel staat vol met....idd ezels, allemaal mooi beschildert met namen, spreuken en reclames.
Via een alleraardigste dame van de VVV kwamen we in ons hotel, prima kamer en heerlijk kunnen eten. Het regende nog steeds. De fietsen kunnen in een garage box staan, samen met nog veel meer trekking fietsers. De fietsen zien er trouwens niet uit, modder en vies.
Vandaag 72 km.

Dinsdag 23 juni
Na een goede nachtrust en een heerlijk ontbijt, ja ja de Duitsers kunnen er wat van! Vertrekken we om half tien. De route start vlakbij ons hotel en..... het is droog, er schijnt zelfs een klein zonnetje. We fietsen nu Langs mooie wegen, landerijen, oude spoorbanen en lieflijke riviertjes en schieten lekker op. Er zijn hier heel veel fietsroutes en het is soms even puzzelen welke we nu moeten volgen en soms rijden we ook weleens een beetje verkeerd op een parallelle route. Aan het eind van de morgen krijgen we gezelschap van een Duitse wielrenner die het leuk vindt om een stuk met ons op te fietsen. Hij wijst ons om 12.00 uur Op een leuk cafeetje, waar we noodgedwongen, het begon ineens gigantisch te plenzen, van een lange lunch hebben genoten.
Het blijft de hele verder middag regenen, van licht tot heftig, de poncho's komen niet meer uit. We hebben ook onze eerste lichte klimmetjes gehad, we fietsen ook lange vlakke stukken langs het Wesel-Datteln kanaal,met een paar gigantisch grote sluizen complexen. Vandaag hebben we opnieuw een stukje van onze eigen route gemist, maar uiteindelijk komen alle routes weer samen en maakt het niet veel uit. Onderweg zien we schitterende velden met veel mooie veldbloemen en horen en zien we allerlei vogels. Onderweg passeren we Haltern, het stadje waar wij als familie in 1956 voor de aller eerste keer met een gehuurde caravan hebben gekampeerd. Hier is de eerste kiem ontstaan voor de voorliefde en het enthousiasme voor het kamperen binnen de familie Scheepers. Ik zag er trouwens weinig bekends en herkende er niet veel meer van. Het regende en dat maakte dat we er snel langs en doorgefietst zijn.
We hebben ontdekt dat er voor dePraag route ook stickers zijn geplakt met een speciaal embleem, net als twee jaar geleden op de tocht naar Santiago de Compostella. Dit keer is het een gele sticker met een grote blauwe pijl en Praag geschreven, het maakt de route wel iets makkelijker. Tegen 16.00 uur kwamen we aan in Vinnum, hier wilden we overnachten in een hotelletje. Maar waar we echter helemaal niet op hadden gerekend en niet hadden verwacht: de eigenaar meldde en op niet zo' n heel aardige toon: wir sind ausgebucht und haben klein platz. Tja, daar sta je dan in de regen en het volgende stadje is 10 km verder. Toen toch maar aan het bellen geslagen ( dat gaat in het Duits makkelijker dan in het Frans!) met een paar adressen, maar overal kregen we het zelfde antwoord: alles " ausgebucht" . We hadden uiteindelijk nog 1 adres over, maar lest best, deze had wel plaats en wilde gelukkig op ons wachten. Het was een fruhstuck pension, zonder restaurant, en normaal ging de eigenaar om 19.000 uur naar huis. Hij heeft zelfs voor ons, om dat we nog niet gegeten hadden en omdat hij met ons te doen had vanwege het slechte weer, nog een uitgebreide brot-platte gemaakt. De kamer was prima, de verwarming was aan en we konden heerlijk onze fietskleding een beetje uitspoelen en op de verwarming weer laten drogen. Ook was er een minibar voor een koel biertje en een lekker wijntje. Wat wil een mens nog meer na een lange tocht van 88 km. Uiteindelijk vonden we plekje in Bork/Hassel
Vandaag: Wesel-Schermbeck-Dorsten-Haltern Am See-Olfen-Bork/Hassel